Saturday, January 30, 2010

*Sebatan Sivil vs Syariah..

bila tengok iklan2 kat papan2(walaupun x d perbuat drpd papan pun, batu,he..) pasal tajuk ni, macam berat je isu y akan d bawa... berbelah bagi sama ada nak g ke x..dapat sms drpd sahabat2 gak pasal forum ni...sabtu malam(8.15 malam) kat DABS..dewan al-mukhtafi billah shah,udm..sampai udm dalam pukul 7lebih..naik bas dari kemaman,ngan kak ecah..best balik umah walaupun semalaman je..n lepas solat maghrib, rumet tanya, "kak ain nak pi x dabs.."(dgn loghat kedahnya..) "jums g dabs..y lain nak g x?(saya jawab dgn nada macam excited,huhu..)" "tak tau depa,sat nak tanya shida.." akhirnya kami g gak dabs..sampai sana, dah ramai pelajar y memenuhi kerusi2.. forum baru start..masa kami sampai, tgh d tayangkan video2 pasal kes2 sebatan..mengerikan... then, masuk pusingan pertama..n seterusnya..
ahli panel mendefinisikan sebatan itu dari sudut syariah n sivil..
dari sudut syariah: memukul kulit dengan sesuatu(bukan kulit dengan kulit seperti tampar atau tumbuk) menggunakan rotan(bukan tongkat)..sebatan y sederhana, rotan y sederhana..bukan dengan niat membalas dendam..dan ada cara dia untuk merotan(maksudnya orang yang memukul tidak mengangkat ketiak)..
dan hukuman sebatan d lakukan apabila si pesalah berikrar mengaku bersalah..ataupun di datangi 4 saksi y adil..apabila xde saksi, si pesalah perlu mengaku n bersumpah sebanyak 4 kali mewakili saksi...

dan hukum Allah itu mengandungi hikmah yang tersembunyi.. tapi malang, hukum Allah d ketepikan dalam dunia hari ini..hukuman Allah itu bertujuan menginsafkan si pesalah dan masyarakat sekeliling... dan hukuman itu tidak mengira jantina n umur bagi memberi kesedaran bagi segenap lapisan manusia..


tapi berbeza dengan hukuman sivil y d laksanakan d sesetengah negara Islam...bukan saya ingin beremosional, tapi yang haq tetap haq..

dan betapa terkejutnya saya untuk mendengar isi kandungan hukuman ini..
antaranya, sebatan WAJIBLAH d lakukan d penjara..(dan bagaimana untuk menyedarkan masyarakat sekeliling?? adakah sebatan d lakukan untuk menyedarkan orang yang menyebat sahaja)..berbeza d zaman Rasulullah saw dan para sahabat...hukuman d jalankan d depan khlayak,,dgn itu, menjadi pengajaran kpd semua agar tidak mengulangi kesilapan y sama..xkira la hukuman sebat, qisas, hudud dan lain2..)
dan kandungan lain hukuman sivil ialah pesalah perempuan tidak d kenakan sebatan..(dan siapa y melahirkan bayi d luar nikah, malah menganiaya bayi dgn membunuh hidup2, mencampak dalam sungai, buang kat tempat pembuangan sampah??? bukankah kaum perempuan??? dan tidak akan berlaku penzinaan tanpa kerelaan perempuan itu sendiri..memang perempuan kaum y lemah, sebab itulah perempuan perlu d jaga sebaik mungkin,bukannya memanjakan perempuan itu sendiri dgn merelakan perempuan terus melakukan maksiat...)


dan antara lain kandungan hukuman itu ialah pesalah y berumur 50 tahun ke atas tidak akan d kenakan hukuman...(dan adakah lelaki tidak mempunyai nafsu bila berumur 50 tahun ke atas??? itu kalau kes zina..kalau kes2 lain?? ini memberi peluang kepada pesalah2 untuk mengulangi kesalahan dan lansung tidak memberi pengajaran kepada masyarakat... )


INGATLAH SAUDARAKU, ISLAM ITU MUDAH..TAPI BUKAN UNTUK D PERMUDAH-MUDAH...

ni gambar2 y d ambil waktu pameran...











Ain vs Husna... sape naik pelamin dulu?? =)

0 comments: