Thursday, January 28, 2010

*Ajarkanku bahasa arab...

Beruntungnya sape yang boleh berbahasa arab...bestnya sape y fasih berbahasa arab...

bahasa al-quran...bahasa syurga...dari form 1 lagi saya sering ikut rancangan "mari belajar bahasa arab” atau haaya bil arabiyah di ikim.fm"..rancangan tu setiap hari jam 8.30 pagi dan ulangannya jam 6.30 petang...kalau dulu, disebabkan sekolah pagi, so dengar petang jela..sekarang ni kalau kelas xde pagi, bolehla dengar waktu pagi..tu pun kalau dah wake-up,oppss..he.. kadang2 terlepas jugak, coz ada macam2 perkara yang perlu disiapkan.. dulu waktu sekolah rendah, masa darjah 5, ambik fardu ain or kelas kafa… ada 7 subjek yang perlu score…seingat saya ialah feqah, tauhid, akhlak, jawi, sirah, bahasa arab dan tajwid.. tapi paling best n paling saya study ialah bahasa arab…xtahu la nape..so bertungkus-lumus study ketujuh-tujuh subjek tu…agak tired la sket coz kena cover yang darjah 4 sendiri-sendiri… waktu tu sahabat2 banyak membantu…ustazah turut bagi support… perjuangan bertungkus-lumus tidak sendiri waktu tu..saya dan 4 orang sahabat lain turut bersama2 sebab kami berlima yang ‘melompat’ waktu tu..opps, jangan salah faham.. bukan bermaksud hobi kami suka melompat, tapi kami melangkau kelas… best gak bila sekelas dengan pelajar yang lagi matang dari kita, banyak benda boleh d kongsi bersama2… thanz sahabat2 yang banyak membantu… Alhamdulillah, dapat score semua A… ramai gak yang dapat 7A waktu tu… ustazah umum saya dapat no 2 waktu tu untuk kelas kafa, terkejut gak,he.. ingatkan bahasa arab je A, coz yang lain study gitu2 je, he… semangat betul balik umah, bagitahu ma n abah… tapi takdir lebih mengetahui segalanya… waktu pertengahan tahun masa darjah 6, ustazah yang ajar kami kelas kafa pergi mengadap Ilahi…Al-Fatihah buat Ustazah Nafisah… sebelum ustazah pergi, ustazah ada mengkhabarkan kepada guru kelas kami, cikgu kamariah, yang kami berlima perlu ambik ujian kafa semula, sebab syarat untuk ambik ujian kafa waktu tu ialah kena berumur 11 tahun.. kami baru umur 10 tahun waktu ambik ujian kafa tu, cedih…

tapi saya yakin, setiap kejadian itu pasti ada hikmahnya… so kami kena ambik semula waktu kami darjah 6… bila dah darjah 6, tahu2 jela..kami sibuk dengan kelas tuisyen petang dan malam… kelas kafa pukul 2- 4.30 petang.. sedangkan kelas tambahan untuk UPSR pukul 3- 5 petang… so,kami sempat pergi kelas kafa pukul 2- 3 petang je… pukul 3-5 kami g kelas tambahan plak..pelajar lain g kelas kafa pakai baju sekolah, kami g pakai baju biasa, sebab nak terus g kelas tambahan UPSR… agak tired jugak masa tu.. coz malam ada lagi kelas tambahan.. sekolah kami wat kelas tambahan petang dan malam.. hujung minngu wat gak.. masa tu sangat rajin belajar, xmacam sekarang,he… tapi apakan daya, saya terpaksa meneruskan perjuangan seorang diri untuk ambik semula kelas kafa… 4 sahabat saya xnak ambik semula ujian, coz ujian tu cuma d perlukan untuk sambung ke sekolah menengah agama kat ganu ni waktu tu…

memandangkan cita2ku waktu tu nak sambung sekolah menengah KOSPINT.. xingat kolej apa dah tapi sekolah tu sekolah agama sains, student dia hafaz quran… 4 sahabat saya tu sume nak g sekolah sains n mrsm..masa darjah 6 tu, macam xsemangat je nak ambik semula kafa… bukan apa, sebab kelas bertindan, n dah banyak lupa dah pasal subjek2 kelas kafa… n sebab utama saya xnak g kelas kafa ialah, terpaksa duk satu kelas ngan adik lelaki saya yang ketika tu lompat kelas jugak...xmahu, uwa… tapi sebab teringatkan bahasa arab, terus saya bersemangat nak ambik semula kelas kafa.. tu pun lepas puas ustazah baru pujuk saya..ma abah n kakak saya pujuk gak.. aduh, first time sekelas ngan adik… sebenarnya, bukan apa, takut adik lagi terer dari saya, he.. mana nak letak muka ni, kui2.. tapi Alhamdulillah, dapat sume A gak, n dapat nombor 2 lagi, he.. sahabat baik saya yang kamcin dari darjah 1-3 dapat no 1..tahniah Salina… dia memang budak bijak..tapi kami pernah gaduh berebut pakwe masa darjah 2,he.. last sekali si budak y kami berebut tu pindah sekolah, baru padan muka, dua2 xdapat,he… masa ustazah umum dapat 7A, nak melompat rasa coz arab dapat A,he.. ustazah bagi adiah.. yahu.. adik saya hebat gak, dapat 4A.. tapi xkesampaian nak g kospint, kawan abah kata, kalau sekolah bawah kerajaan negeri waktu tu, xdapat buku teks..so abah xbagi pergi.. n abah risau anak dara dia ni x pandai berdikari, coz sekolah tu jauh dari umah..n saya waktu tu kecik lagi.. waktu tu, hanya air mata yang menemani idupku, cewah.. so masuk la smk tg Mahmud, tempat cintaku bersemi, fewet.. sekolah tu memang la sekolah best, untuk pelajar 5A upsr, n bukan sekolah agama..tapi hatiku tetap pada kospint gak.. ngajuk ngan abah, tapi xlama.. coz abah dah didik kami sebaiknya… sampaikan tawaran ke mrsm pun saya tolak, coz xdapat kospint,he..degil kan.. sedih sangat xdapat ambik subjek bahasa arab.. tu yang bila masuk udm, excited sangat bila kami ambik subjek bahasa arab, tapi satu sem je,he.. walaupun ambik degree sains computer, ruang2 yang ada untuk bahasa arab perlu.. walaupun xpandai pun bahasa arab, he..

0 comments: